De Volkskrant van 13 juni bericht dat de pensioenen aan de beterende hand zijn, maar dat een massale verlaging nog dreigt. “Ondanks de economische groei, hangt zo’n tien miljoen pensioenen nog steeds een verlaging boven het hoofd in 2020. Gemiddeld zal de korting nu uitkomen op 3 procent.”

Het artikel gaat verder. “Dit blijkt uit een overzicht dat de toezichthouder op de pensioenfondsen, De Nederlandsche Bank (DNB), op 13 juni heeft gepubliceerd. Het gaat met name om de pensioenen van ambtenaren, in de zorg en de metaal. DNB baseert zich op de vermogenspositie van eind 2017 en heeft 157 fondsen doorgelicht. Daarvan staan 47 met in totaal 10,1 miljoen pensioenen er zo slecht voor dat ze in 2020 kortingen moeten doorvoeren of aankondigen.”

“De situatie is iets minder rampzalig dan een jaar geleden. Toen tekenden zich nog kortingen af van gemiddeld 9 procent. De positie van pensioenfondsen is sindsdien verbeterd, vooral door de gestegen aandelenkoersen. Ook de rente die cruciaal is bij de berekening van de vermogens van pensioenfondsen, is iets gestegen. Als deze trends zich voortzetten, kunnen kortingen mogelijk achterwege blijven.”

Volgens de Volkskrant hebben de pensioenrechten van gepensioneerden en pensioenaanspraken van werkenden sinds 2007 fors aan koopkracht ingeleverd. Dat gebeurde doordat de pensioenaanspraken niet zijn verhoogd of zelfs iets verlaagd. Gemiddeld stegen de prijzen 15 procent sinds 2007, terwijl de pensioenen gemiddeld slechts met 2 procent omhoog gingen. Gepensioneerden leverden dus gemiddeld 13 procent koopkracht in. De pensioenaanspraken van werkenden bleven datzelfde percentage achter op de inflatie. Het schandelijke verlies aan koopkracht in 2018 ten opzichte van 2017 ziet er afhankelijk van het maandelijkse pensioen uit als volgt:

18 6 2018

Gelukkig eist de KNVG en NVOG van de politiek nu medezeggenschap bij de SER, zie deze nieuwsbrief van de KNVG van 16 juni 2018

Nieuwsbrief van de Stichting Pensioenbehoud van 18 juni 2018