Het laatste nieuws over de pensioenen zal u niet zijn ontgaan. De kortingen op pensioenen voor 2020 zijn voor het grootste deel van de baan. Maar volgens minister Koolmees zijn kortingen wel ’nodig’. Voor circa 600.000 of meer mensen van 4 fondsen dreigt nog wel een korting, maar dat hangt af van de stand op 31 december. Zonder ingrijpen zouden bijna 8 miljoen deelnemers gekort kunnen worden.

Pensioenfondsen krijgen een jaar langer de tijd om te herstellen van hun zogenaamde slechte financiële situatie. Ze moeten alleen nog korten als hun dekkingsgraad lager is dan 90 procent: dat betekent dat ze voor elke euro aan nu en in de toekomst uit te keren pensioen 90 cent moeten bezitten aan het eind van het jaar volgens de kunstmatige rekenregels. Maar de rekenregels zijn volgens ons advocaten team in strijd met Europese wetgeving. Die wetgeving moet de deelnemer beschermen, maar zijn onjuist toegepast in onze pensioenwetgeving.
Veel oppositiepartijen pleiten de afgelopen tijd voor een hogere rekenrente. Ook regeringspartij CDA kondigde aan daar onderzoek naar te willen doen. Maar Koolmees wil niet morrelen aan de rekenregels. Een hogere rekenrente is volgens hem geen oplossing, maar ’zal juist een groter probleem creëren’. Het zorgt volgens hem voor ’maatschappelijke onvrede’, omdat het gaat om de verdeling van geld tussen verschillende generaties.

Donaties voor pensioen- procedure

Naar aanleiding van de aankondiging van Stichting PensioenBehoud, KBO-Brabant en VVG-PGB om samen tegen de Staat te gaan procederen krijgen wij veel reacties; men wil graag financieel bijdragen.

DONEER HIER DIRECT

Meld u aan met het aanmeldingsformulier  op de website én door een storting van tenminste € 10,- (bij voorkeur meer) op bankrekening NL61 ABNA 0485 373 882 t.n.v. Stichting Pensioenbehoud, want daarmee wordt u begunstiger.

Handtekeningenactie!

kominactiebanner

Deze actie wordt ondersteund door 50PLUS, Omroep MAX, KBO-PCOB, KBO-Brabant, Stichting Pensioenbehoud, Vereniging Pensioenverlies, PVGE, SP, PVV, FvD en DENK.