Op 11 oktober vorig jaar heeft de Stichting Pensioenbehoud een brief geschreven aan minister SZW Koolmees met voorstellen voor verbeteringen van ons huidige pensioenstelsel  (bijlage 1). Na veel aandringen ontvingen wij eindelijk zijn teleurstellende reactie op 20 februari (bijlage 2). Wel erkent de minister dat er sprake is van ‘reeds opgebouwde individuele pensioenverplichtingen’. Dat zijn dus de door de politiek gewenste ‘persoonlijke pensioenpotjes’ in het huidige stelsel en die ‘potjes’ hoeven dan ook niet te worden gewijzigd. Ook is de minister het met ons eens ‘dat die balans verstoord raakt als premies worden gehanteerd die langdurig onder kostprijs van nieuwe pensioenopbouw liggen.’ Helaas wordt de definitie van ‘langdurig’ niet vermeld door de minister. Volgens onze informatie is er al sinds 2008 sprake van verliezen op de inkoop van de nieuwe pensioenaanspraken. Maar bij navraag ontkennen de individuele pensioenfondsen die verliezen ten koste van het pensioenvermogen van de fondsen ondanks de aanwezige cijfers voor de pensioensector. Alleen vergeet de minister dat de Pensioenwet spreekt van een verplichte ‘evenwichtige belangenafweging’  en er is hiervan dan ook geen sprake tussen deelnemers en gepensioneerden. Schandelijk dat de minister niets doet aan deze misstand.