In een interview op 21 juni met het Algemeen Dagblad (AD) adviseert staatssecretaris SZW Jetta Klijnsma om een moestuin te nemen als aanvullend pensioen. ‘Volgens Klijnsma behouden we in de toekomst een fatsoenlijk pensioen, maar we moeten ons ook niet rijk rekenen’, aldus het AD. ‘Ik raad mensen wel aan om ook naar andere vormen van oudedagsvoorziening te kijken’ zegt de bewindsvrouw in het AD. In de Volkskrant van 21 juni meldt Klijnsma daarnaast dat ‘Als de hypotheek is afbetaald, kun je prima van de AOW leven.’ Los van de mening van moestuineigenaren dat de kosten van het zelf verbouwen van groenten hoger zijn dan het kopen ervan in de supermarkt of de groentewinkel, vraag ik mij af of Klijnsma ooit heeft kennis gemaakt met het leven op het bestaansminimum van de AOW. Bovendien hebben hele volksstammen geen tuin en ook geen moestuin die bovendien maar zeer beperkt te huur of te koop zijn.

De achtergrond van deze waarschuwing
Het advies van Klijnsma roept een toekomstbeeld op waarin iedere bejaarde moet leven van zelf verbouwde wortels en radijsjes. Een toekomstbeeld waarin de overheid zich heeft teruggetrokken en de burger aan zijn lot overlaat in een geïndividualiseerde samenleving. Dat die angst niet helemaal ongegrond is, blijkt wel uit het interview in het AD. Klijnsma probeert de krantenlezer in eerste instantie gerust te stellen. Op de vraag of we over tien jaar nog een fatsoenlijk pensioen hebben, antwoordt ze zelfverzekerd met 'Ja, natuurlijk.' Maar gaat dit ook op voor de lange termijn? Verderop in het interview zegt Klijnsma: 'Je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat we iets moeten veranderen.' En weer verderop stelt ze dat er daarom een landelijke discussie over het pensioenstelsel moet komen. Daarvoor gaat ze na de zomer bijeenkomsten organiseren en een website lanceren. 'Het is zelfs bespreekbaar of we nog wel verplicht allemaal moeten sparen voor ons pensioen,' zegt Klijnsma.

groente-van-klijnsmaMaar één ding is zeker. Als de overheid wil dat er een landelijke discussie over het pensioenstelsel komt, dan is dat niet omdat er extra potjes geld zijn gevonden. Dan is dat omdat er een draagvlak gecreëerd moet worden voor pijnlijke maatregelen. U bent dus gewaarschuwd. Zo komt het vertrouwen in onze pensioenen niet terug; integendeel. Het onlangs voorgestelde nieuwe financieel toetsingskader, de rekenregels voor onze pensioenfondsen, eist nu al hogere buffers en dat in de huidige pensioencrisistijd. Dat had de overheid 10 of 20 jaar geleden moeten voorstellen, maar niet nu. Daardoor zal de indexatie vele jaren niet mogelijk zijn. Als bestuur zullen wij ook een bijdrage leveren aan de landelijke discussie (zie o.a. onze website met ons voorstel) om de belangen van gepensioneerden met alle kracht te verdedigen tegen de afbraak van ons pensioen.

Nieuwsbrief van de Stichting Pensioenbehoud van 30 juni 2014.