De koopkracht van meer dan de helft van de 65-plussers (1,5 miljoen mensen), gaat  de komende vijf jaar enorm achteruit. Dat blijkt uit een onderzoek dat is verricht door bureau Nyfer zoals gepubliceerd op de PCOB website (Bekijk hier de link). “De belangrijkste conclusie van het Nyfer-onderzoek ‘Koopkrachteffecten van het kabinetsbeleid Rutte II voor 65-plussers’ is dat door de combinatie van hogere zorgkosten én hogere kosten van levensonderhoud ouderen die niet gezond zijn maandelijks veel minder bestedingsruimte hebben dan hun gezonde leeftijdsgenoten. Van de 65-plussers heeft meer dan de helft een chronische aandoening” aldus het PCOB. “Ouderen zullen in de toekomst schulden moeten maken om hun zorg te kunnen betalen. Het gaat hierbij vooral om echtparen die rond moeten komen van alleen een AOW-uitkering. Maar ook de zorgkosten voor ouderen met meerdere aandoeningen rijzen de pan uit. De solidariteit tussen gezond en ziek loopt hiermee ernstig gevaar” stelt het PCOB.  “De ouderenorganisaties, ook de PCOB, vinden het onbestaanbaar dat zieke ouderen veel harder getroffen worden dan gezonde ouderen. Ook tussen de generaties is de balans zoek: 65-minners gaan er minder op achteruit dan 65-plussers. Ouderen die keihard en jarenlang voor hun aanvullende pensioen hebben gewerkt, moeten onevenredig veel inleveren. Zeker als je dit vergelijkt met een jongere generatie, die lang niet zoveel hoeft in de leveren. De inkomenseffecten van de genomen maatregelen treffen ook AOW'ers met een ruim aanvullend pensioen onevenredig hard! In één jaar 11% teruggang in je inkomen, dat is nogal wat!"
Volgens de PCOB is meer dan de helft van de ouderen bereid om actie te gaan voeren. Dat is precies wat de ouderenorganisaties gaan doen: actie voeren onder de noemer "Ouderen in actie 2013". Het is triest dat het zover moet komen omdat de regering niet van tevoren eerlijke rekensommen laat maken.

Het Nibud heeft berekeningen voor de koopkracht in 2013 gemaakt
Op de website van Nibud staat een weinig opwekkende berekening van het verlies aan koopkracht in 2013 (Bekijk hier de link) De inleiding begint met “2013 wordt weer een zwaar jaar voor de portemonnee. Vrijwel iedereen heeft minder te besteden dan in 2012. Het is het vierde jaar op rij waarbij er aan koopkracht wordt ingeleverd. Dit blijkt uit berekeningen van het Nibud. Zware minnen ziet het Nibud bij (vervroegd) gepensioneerden en ouders met kinderen in de kinderopvang. De koopkrachtdalingen kunnen oplopen tot min 7,7%. Het Nibud maakt zich zorgen om deze dalende koopkracht, zeker nu de crisis blijft voortduren. Het zal voor velen lastig zijn ook deze koopkrachtdaling weer op te vangen.” Het Nibud vervolgt “Gepensioneerden leveren het meest in. Flinke koopkrachtdalingen ziet het Nibud bij AOW'ers met een aanvullend pensioen. Zij hebben veel last van het feit dat de pensioenen worden gekort en dat de zorgtoeslag bij een hoger inkomen sneller wordt afgebouwd. Vervroegd gepensioneerden gaan er nog meer op achteruit. Dat komt omdat zij nog niet kunnen profiteren van verschillende regelingen die gelden voor AOW'ers, zoals de verhoging van de ouderenkortingen en verlaging van de zorgpremie over de AOW.”

Voorbeeldberekeningen Nibud

Koopkrachtontwikkeling voor 2013 (bedragen netto per maand)

p/m

Alleenstaande in bijstand

- 1,9 %

- € 21

Echtpaar met 2 kinderen onder de 12 (alleenverdiener bruto jaarinkomen € 5.000)

- 1,3 %

- € 31

Tweeverdiener zonder kinderen, (bruto jaarinkomen € 35.000 + € 30.000)

+ 0,1 %

+ € 5

4A

Tweeverdiener met 2 kinderen onder de 12 (bruto jaarinkomen € 40.000 + € 20.000; geen kinderopvang)

- 0,4 %

- € 14

4B

Tweeverdiener met 2 kinderen onder de 12 (bruto jaarinkomen € 40.000 + € 20.000; 3 dagen kinderopvang, dagopvang)

- 1,5 %

- € 58

Echtpaar 65+ (bruto jaarinkomen AOW + € 10.000 pensioen; andere partner alleen AOW)

- 3,5 %

- € 80

Maar het Nibud heeft slechts 0,75% meegenomen voor de komende pensioenkortingen in 2013 terwijl grote pensioenfondsen wel 6% of 7% gaan korten. Ook maatregelen die slechts een deel van de mensen betreffen, zijn helemaal niet meegenomen. Hoe kunnen de ouderen en gepensioneerden nog vertrouwen hebben in een dergelijk  kabinetsbeleid als deze groep extra hard wordt getroffen in hun koopkracht vergeleken met de jongeren. De Nederlandse economie zal onder deze maatregelen dan ook ernstig gaan lijden en vermoedelijk krimpen. Een negatieve dalende economische spiraal, vrees ik. Wat je niet ontvangt, kun je ook niet uitgeven.

Nieuwsbrief van de Stichting Pensioenbehoud van 21 januari 2013.