De lastenverzwaringen van het huidige kabinet hakt er de komende jaren flink in voor de gepensioneerden zoals blijkt uit de onderstaande tabel. Bovendien wordt er ook nog flink genivelleerd - vanaf de tweede belastingschijf van € 19.645,- per jaar aan belastbaar inkomen - door o.a. de verlaging van de algemene heffingskorting. Dat gebeurt in 2014 door een aftrek van 1,012 procent van het inkomen op de heffingskorting van € 1.065,- (ouder dan 65 jaar en 2 maanden) met een maximum van € 372,- tot € 693,-. En in 2016 wordt deze aftrek nog verder verhoogd. Dat betekent een flinke daling van het besteedbaar inkomen van velen van de drie miljoen gepensioneerden. Die daling geeft daardoor een negatieve bijdrage aan onze binnenlandse economie. Dat geldt ook voor de oplopende werkeloosheid met alle sociale ellende die daar het gevolg van is. Nu wordt er wel economische groei voorspeld door het Centraal Plan Bureau (CPB), maar dat komt vrijwel alleen door de verwachte toename van de export. Helaas vermindert de overheid haar eigen uitgaven onvoldoende en kiest voor lastenverzwaringen. En de eventuele pensioenkortingen in 2014 komen hier nog bovenop.

Tabel 2: cumulatieve koopkrachtontwikkeling 2014-2017*)

13-1-2014

* ) Bron: brief van minister van financiën Dijsselbloem aan Tweede Kamer van 11 oktober 2013

**) De doorrekening is gebaseerd op de raming van het loon- en prijsontwikkeling door het CPB bij het regeerakkoord, de Macro Economische Verkenning van 18 september 2012.

***) In deze kolom is ook het integreren van het kindgebonden budget in de huishoudentoeslag verwerkt.

Nieuwsbrief van de Stichting Pensioenbehoud van 13 januari 2014.